Wednesday, October 20, 2010

dear buddy

first time aku rasa nak nangis dgr problem org. problem kau.

what's the matter, friend? dulu kau bukan mcm nh. dulu kau yg ajak org semayang. dulu kau yg ckp betapa pentingnya semayang tu. betapa kau semangat nak beli Quran, kan?

sekarang, kau marah dgn Tuhan. dah berapa hari kau tinggal semayang. dengar azan kau tutup telinga. aku sumpah rasa nak menangis dgr kau ckp mcm tu.

aku taknak kawan aku jadi mcm nh. kau antara org yg aku rasa sebaik-baik manusia. jgn sebab masalah dunia, kau lupa ada yg tak penah stop sayang kau - Allah.

kalau kau baca Quran, kau akan tau yg Allah penah ckp
"Allah tak turunkan ujian kalau dia tahu hamba-Nya tak mampu tempuhi ujian tu".
dan Dia penah kata
"jgn bersedih! kerana kau sentiasa ada Tuhan".
dan
"apakah kau berfikir Tuhan akan mengakui keimananmu tanpa menghadapi apa-apa ujian?"
kau tahukan, hamba yg paling byk terima ujian tu lah yg paling Allah sayang.

kalau kau perasan, semua org yg kau syg meninggalkan kau, paling kurang pun marah kau, ignore kau. tp Allah? kalau kau tinggalkan Tuhan bila kau ada problem, dgn siapa lagi kau nak mengadu? percaya la weh, Dia takkan kemana-mana kalau kau cari Dia. Dia mmg tunggu hamba-Nya mencari Dia. Dia lah satu-satunya yg takkan meninggalkan kau walau kau paling byk buat salah kat Dia.

dear friend, kau patut belajar sayang Allah, dan diri sendiri dahulu sebelum kau sayang org lain. kau sendiri kata cinta duniawi tak kekal lama kan?

aku at least rasa gembira sikit sbb kau sedar yg kau salah. aku rasa sedih gila tengok kau menangis, aku rasa mcm nak menangis jugak. :'(

tapi percaya la, we'll pull through this together.

ya Allah, bukakanlah hati kawan aku supaya dia tak menyimpang dari jalan-Mu. dan kurniakanlah kesabaran yg tinggi kepadanya. ya Allah, bantulah aku dalam menggembirakan dia kembali. semoga kami menjadi org2 beriman.

sekian.

No comments: