Friday, October 5, 2012

Unsur.

Benda-benda kecil.
Di mata kamu saiznya kerdil.
Di mata aku sebesar Bukit Jalil.
Ganjil.

Kuman bagi kamu,

itulah emas bagi aku.
Yang kau biarkan berlalu,
aku torehkan atas batu.

Orang kata kita tak sama.
Cuma satu penyelesaiannya.
Aku perlu belajar menerima
bila kau bersambil-lewa.

Benda-benda sekecil kutu
Yang orang lain tak pernah ambil tahu.
Itu yang indah pada aku.
Itu sebabnya aku suka kamu.
Tapi, sudahnya kutu tetap kutu.
Matinya dihimpit kuku.

Memang aku keterlaluan bila
Lori bergerak dianggap gempa.
Gula-gula makanan syurga.
Kata-kata umpama bisa.
Alih mata penentu rasa.
Senyum bawa seribu makna.
Perempuan gila.
Merungut je kerja.

Aku harap kau tahu rasanya

jadi orang yang sama gila
bila maaf kau akhirnya
umpama angin menyapa telinga.

No comments: