Thursday, September 20, 2012

Akhir.

Macam barang lama.
Bila dibelek, bosannya.
Nak dibuang, sayangnya.
Lalu disimpan semula.
Mengharap masa pulihkan segala
Jika tak mampu diputar tujunya.


Macam barang terbuang
disorok jauh ke dalam gudang
Walaupun zahirnya di mata hilang
Tapi di hati tetap terngiang
Agar peluang ia kan datang
Agar jasanya terus dikenang.


Jujur, aku tak reti bermain kata.
Aku tak mahu permainan minda.
Kita, macam barang lama.
Yang aku masih menunggu masa
Untuk aku putuskan nasibnya.
Keseronokan reput digigit masa.
Tiada lagi rasa gembira
Menonton jalan cerita yang sama
Sampai bulan keempat puluh tiga.


Cuma aku tetap berpegang
Sampaikan air mata bergenang
Hingga hati dirobek tulang
Walaupun jasad jatuh terlentang
Luka di badan merah berbelang
Siang, malam, pagi, dan petang -
Pada suatu barang terbuang
Semata-mata sebab sayang.


Pedulikan kecewa dan air mata
Lantakkan apa orang nak kata
Biarkan sunyi selubung dunia.
Aku sanggup asalkan saja
Kau kembali jadi dia
yang pernah taruhkan masa rehatnya
yang selalu usaha fahami jiwa
yang sentiasa lukiskan senyum di muka
Hanya dengan sebiji gula-gula.

No comments: