Thursday, September 13, 2012

favourite scars

Aku jumpa satu persimpangan.
Satu ke kiri, satu ke kanan.
Kiri, pondok tukang kayu budiman.
Kanan, istana indah putera idaman.
Hati dan minda bergelutan.

Lama berdiri,
akhirnya kudengar kata hati.
Berlari
atas jalan tidak berduri
bunga merah disana-sini
awan redup sembunyi matahari
seolah merestui permintaan hati.

Tapi perlahan, aku terhenti.
Minda terus pasangkan memori
Saat sekeping roti dikongsi
saat berteduh bawah jerami
saat aku dijaga sepenuh hati.
Lalu aku pusing kembali.
Berlari kembali.

Aku tak kisah
Duri di jalan semua ku redah
walau hujan mencecah tanah
walau diri diselubungi lelah.
Sebab mataku cerah.
Walau jalannya tak pernah mudah
aku tahu pilihanku tak salah.

Aku petik bunga-bunga berduri
dan aku gubah seindah pelangi.
Walau darah mengalir di jari
air mata mengalir di pipi
mindaku dah tuli.
Demi tukang kayu idaman hati.

Jantung berdegup umpama jam randik.
Saat tukang kayu senyum melirik

Pada seseorang yang lebih cantik.
Nafas tertarik.
Hati tercarik.
Segala-galanya berubah statik.
Titik.

No comments: