Thursday, October 25, 2012

untuk pertama kali.

Kalau disukat air mata melimpah
Andai dikumpul, dah jadi lembah.
Kalau dikira senyuman gembira
Bersinarlah dunia seabad lamanya.

Kadang ada, kadang tiada.
Kadang gembira, selalu duka.
Marah. Rengsa. Lelah. Kecewa.
Putus asa?
Jujur, seratus kali cuma.

Masakan ini bukan cinta.
Kalau tahi dibalas bunga.
Kalau batu diganti nyawa.
Kalau luka dicium mesra.
Kalau celaka dianggap bahagia.
Rasa sudah menjangkaui segala.
Orang kedua, tiga, empat, dan lima
Takkan mampu runtuhkan kita
dan tembok rasa yang aku dah bina.

Andai kau anggap ini pengorbanan,
dengarkan dan fahamkan.
Kekurangan sebesar Gunung Tahan
  kau anggap indah ciptaan Tuhan.
Buah fikiran yang orang tak hairan
Kau ikatkan reben, kemas kau simpan.
Kata yang mereka rasakan beban
Kau peluk erat dalam dakapan.
Ini bukan lagi pengorbanan.
Jauh sekali balasan.
Ini perasaan.
Yang aku sorokkan berpuluh bulan.

Jadi, aku persembahkan sekeping surat
Ucapan bulan keempat puluh empat.
Tutup matamu rapat-rapat
Rasakan aku dalam tiap keringat.
Aku cinta kamu. Sangat.
Biar terdengar timur ke barat.
Biar dikeji biar diumpat.
Asal hatimu, aku yang dapat.



No comments: