Saturday, April 28, 2012

diari sebuah diari.

aku buka mata, lihat dunia.
aku rasa macam tak berpijak di dunia nyata.
aku kat mana?
aku terasa basah di sini-sana.
aku rasa terapung termenung tanpa hala.
oh, aku dalam mangkuk tandas rupanya!


ada orang datang.
aku lihat matanya bergenang.
dia nampak aku, berenang-renang.
dia geli, tapi kemudian dia senyum riang.
"akhirnya aku jumpa seseorang!"
dia bawa aku pulang.


aku jadi tempat tulisan masalah.
hari-hari dia coret di badanku yang merekah.
hari-hari aku lihat wajah dia makin cerah.
tapi aku diam, tiada kata sepatah.
kerja aku tiada, cuma tubuhku rebah.
dia menulis tentang ayah.
sebuah kegembiraan wujudnya pernah.


dan muncullah hari itu.
ayahnya pulang, tersenyum depan pintu.
dan dia melompat gembira, campakkan aku.
terkulai layu di tepi jalan berbatu.
aku duduk termangu-mangu.
apa yang berlaku? terbuangkah aku?


tapi tak sempat aku menunggu lama.
datang seseorang, basah matanya.
ternampak aku, dia ceria!
aku macam penyerap duka.
tempat menarinya pena.
tempat tertulisnya kata-kata.


dan aku terima kenyataan.
bila dia bahagia, aku kembali dipinggirkan.
mungkin dibuang di tempat perjumpaan.
mungkin kembali ke lubang jamban.
sebab aku cuma diari jalanan.
bila sedih disimpan, bila gembira semua tak hairan.



No comments: